יום שני, 30 בנובמבר 2009

"דיאבלוג"

הוראה דיאלוגית ובלוג  - הילכו  יחדיו  ויקראו "דיאבלוג" ?
בראשית היה בלוג - יומן אישי.... וברבות הימים מלאה הרשת בבלוגים  למגוון מטרות המצביעות , בראש ובראשונה על כך , שהכל פתוח, גמיש, משתנה, מתהווה, מתחדש ולובש פנים בהתאמה לצורך, לעניין ולרצון .
ומהיכן עלה במוחי הרעיון ל"דיאבלוג" -
הרהורים עם עצמי האם ניתן לשלב בין  ה"מושג חם" בשדה החינוך הוראה דיאלוגית , לבין בלוג .
באחת מרשומותי הקודמות  הצגתי מחקר על בלוג המשמש ערוץ תקשורת בין מורה להורים, גם חברתי ללימודים ,עמית, משתמשת  בבלוג  בהוראת האזרחות.
אלה הן דוגמאות לכך שהעניין אינו הטכנולוגיה אלא מה אנשים עושים עם הטכנולוגיה, וכן לכך שדיאלוג בעידן הנוכחי יכול להתקיים במגוון אופנים.

אם כך כנראה שניתן לשלב בין השנים:
  • בהתבסס על דבריו של דר' נמרוד אלוני שטוען  "שלשם פיתוח כולל ורב-צדדי של אישיות התלמיד לא נוכל להסתפק בדיאלוג מסוג אחד , כזה או אחר , אלא להידרש למגוון רחב של דיאלוגים אשר מטפחים צדדים שונים באישיותם ובהתנהגותם של התלמידים." - נראה לי שבלוג  יכול להכלל בהגדרה של "מגוון דיאלוגים".  

  • הפורמט של הבלוג מאפשר ליצור דיאלוג סביב טקסט כתוב כגון סוגיה, דילמה, מאמר עמדה וכד' או סביב טקסט חזותי /סרט וידאו. תגובותיהם של השותפים הן  שייצרו את הדיאלוג . המגבלה היא בהיותו אסינכרוני ובלתי משורשר  בדומה לפורום , אולם למרות זאת נראה לי  שהפלטפורמה הזו  עדיפה על פני פורום.
כאנשי חינוך נראה לי חיוני  וחשוב שנתחבר למרחב המתוקשב בו תלמידנו מבלים לא מעט ומקיימים בו דיאלוגים חברתיים ואחרים.
אם נשכיל לאמץ טכנולוגיה רלוונטית לעולמם לצרכי למידה נוכל לקיים עמם דיאלוג משמעותי וזאת בין היתר בהתבסס  על הפדגוגיה של פריירה  שטען כי "מהותו של הדיאלוג  הוא בקיומו של שיח שוויוני בין לומדים ומלמדים, שיח הנובע מהחיים של הלומדים ומבוסס על כבוד הדדי. באמצעות הדיאלוג הזה המורה מכיר את החיים של התלמידים, את הדברים המשמעותיים עבורם, ואינו מניח שידע אחד טוב מידע אחר. הוא מסתמך על עולמם התרבותי של הלומדים, המורה והתלמידים לומדים דרך השיח המשותף, ומשתתפים בהחלטות הקשורות ללמידה ולחומר הלימודים."

אשמח לשמוע מה דעתכם על רעיון ה "דיאבלוג"


6 תגובות:

  1. דורית,
    הדיאלוג ללא ספק הוא ביטוי לאינטראקציה שהיא כה הכרחית בתהליך הלמידה. מצאתי ענין רב בגיבוי התיאורתי שגיבשת להבנה האינטואיטיבית והיצירתית שלך אודות הטכנולוגיה כמאפשרת עוד דרך לדיאלוג.
    ואם הסתבכתי כאן בניתוח, הרי שאומר בפשטות, שהרשומה לעיל מעניינת מאוד. נתת לי את הקרדיט כמי שמשתמשת בבלוג לצרכים לימודיים. אני מוכרחה לומר, שברורה לי חשיבות התקשורת הזו, אך יש לי עוד רבות ללמוד (גם דרך ניסוי וטעיה) מהי הדרך המיטבית לישמה. כדאי לומר שהרשומות החדשות בבלוג הינן אינפורמטיביות (בבחינת לוח מודעות) ופחות מזמינות לדיאלוג, שהוא כפי שאמרת יפה - לב ליבה של הלמידה. אני מודה לך.
    עמית

    השבמחק
  2. עמית
    אני מעריכה מאוד את בחירתך ליישם את הידע שרכשנו במהלך הלימודים. זו הדרך שלנו כמחנכים המאמינים באפשרויות הגלומות בטכנולוגיה, לקדמה במערכת החינוך. "השדה" משפיע על תהליכי הוראה ולמידה יותר מכל!
    אני משוכנעת שפעולותיך ישאו פרי.
    בהצלחה
    דורית

    השבמחק
  3. דורית שלום,
    שמי עדי, ואני סטודנטית שנה שניה לתואר ראשון לחינוך חברה וקהילה במרכז ללימודים אקדמאיים.
    כחלק ממטלה במסגרת הקורס, נתבקשנו להגיב על בלוג מסוים מתוך רשימה שהוצעה לנו מראש.
    אציין כי עיינתי במס' בלוגים טרם כתיבת תגובה זו, ובחרתי בשלך. הסיבה : "דיאבלוג" - אהבתי, רעיון מקורי ביותר.
    בשני השיעורים האחרונים עסקנו בנושא "בלוג", וכפי שציינת את מטרותיו ושימושו בעבר ועד היום, עם חלוף השנים, נראה כי יש לבלוגים מקום רחב בעתיד הרחוק, וכי ניתן ואף חשוב לשלבם בתחומים רבים, לרבות התחום הלימודי.
    כסטודנטית בתחום החינוך, וכאחת שאט אט לומדת את המערכת התקשובית על גווניה, אני בהחלט מסכימה כי יש לאמץ את הטכנולוגיה הזו וכי היא רלבנטית לצורכי הלמידה, תוך מתן דגש של שילוב התלמידים בשיח, בהתלבטויות הקשורות ללמידה, ומציאת השוויון בין כולם, שכן מעבר ללמידה זו גם חוויה, ואני עדה לכך (אני אישית נהנית).
    עלי והצליחי.
    עדי.

    השבמחק
  4. עדי
    ראשית, תודה על תגובתך, זו דוגמא קטנה לאפשרות ליצור דיאלוג באמצעות הכלי הזה.
    כמי שחוותה ועדין חווה את רבגוניותה של הטכנולוגיה, אני שמחה לשמוע שאת (וודאי גם עמיתיך), כאשת חינוך לעתיד, מוצאת עניין בטכנולוגיה ומכירה בחשיבות אימוצה לצורכי הוראה ולמידה.
    במהלך לימודיך תכירי ודאי כלים נוספים, שיאפשרו לך לגבש את עמדתך באשר לאפשרות שילובם בחינוך ובמידת נחיצותם וחשיבותם להכשרתו של בוגר בעל כישורים הולמים למאה ה - 21.

    מאחלת לך הצלחה רבה

    דורית

    השבמחק
  5. אני חושבת שאת טועה.
    לא בגלל שבלוג אינו עזר לימודי מצויין, אלא כי בלוג הוא מהגדרתו אינו דיאלוגי.

    את מה שאת מתארת- דיון של ממש בין קבוצת משתתפים- עדיף ונוח יותר לנהל בפורום, בו התגבות משתרשרות בסדר הגיוני. פורום מדמה שיחה מרובת משתתפים.

    בלוג, לעומת זאת, הוא אסופת מאמרים של כותב יחיד. האפשרות להגיב קיימת, אבל מעצם עיצובו של הבלוג, התגובות הן תגובות על המאמר של יוצר ועורך הבלוג, ולא החלק העיקרי (אף כי עדיין חשוב) בניהול ותפעול בלוג.

    השבמחק
  6. איילה
    תודה על הערותיך הארותיך החשובות !

    אני מודעת לניסיונך בניהול בלוג, יחד עם זאת אני מאמינה שבהוראה נדרשית בין היתר יצירתיות וגמישות ואם ניתן לעשות שימוש יעיל בכלי מסוים ואף לשנות במעט את ייעודו הראשוני.... מה טוב.

    ניתן לנסות... יהיה מוצלח- יופי, לא יהיה... נסיק מסקנות.

    הדיאלוג הזה ביננו מיצר חומר למחשבה לשתינו.

    תודה

    דורית

    השבמחק