בקורס "התנגשות בין תרבויות" שב ומדגיש פרופר' שוהם את הצורך בקיום דיאלוג ברוחו של בובר לשם פתרון קונפליקטים. בקורס זה אנו דנים ב"התנגשויות תרבותיות" בחברה הישראלית ההטרוגנית . הדיון הזה חשוב להמשך קיומנו הממשי בארץ הזו אבל אני, חובבת הקשרים שכמותי, יצאתי למרחב הוירטואלי לחפש אחר קשרים בין הפילוסופיה של בובר לבין האפשרות לקיים דיאלוג במרחב הוירטואלי - ומצאתי... את המאמר
אדם ממשי במרחב וירטואלי
המאמר דן בשאלה האם ניתן להשתמש ברעיונותיו של בובר לשם בחינת מעגלי השיח בעולם האינטרנט - האם ממשים הם או וירטואלים?
על פי בובר הדיבור הבינאישי הינו בעל חשיבות רבה לקיומו של האדם כסובייקט , כלומר תודעתו של האדם מתגבשת תוך כדי קשר דיאלוגי עם זולתו (FTF) .
בובר טען שקיומו של האדם המודרני בעולם הטכנולוגי , המתקיים בין סובייקט לאובייקט הינו קלוש, ללא חירות יצירה וחירות מוסרית וזאת בשל תפיסת הטכנולוגיה כמציאות שניתן לכמתה, לנתחה, לשלוט בה וכו' .
כמי שמתנסה מעט "בדיאלוג בובריאני" בקורס ובדיאלוגים אחרים ברשת, אני יכולה לדבר על תחושות אינטואיטיביות שלי, האומרות שניתן לקיים דיאלוג ממשי גם בעולם הוירטואלי , דיאלוג אחר , אך לא פחות איכותי, משמעותי ובונה.
לדעתי ניתן אף למצוא יתרונות לא מעטים בדיאלוג בסביבה הוירטואלית המאפשר "תרגול בהקשבה לאחר" , מאפשר לקיים דיאלוגים עם בעלי מוגבלות, עם "אויבים" שאלמלא הטכנולוגיה לא ניתן היה לקים עימם דיאלוג ועוד.
לסיכום אומר, יש לי /לנו קיום ממשי בעולם הממשי וקיום ממשי , בעל פנים דומות וגם שונות בעולם הוירטואלי.
אדם ממשי במרחב וירטואלי
המאמר דן בשאלה האם ניתן להשתמש ברעיונותיו של בובר לשם בחינת מעגלי השיח בעולם האינטרנט - האם ממשים הם או וירטואלים?
על פי בובר הדיבור הבינאישי הינו בעל חשיבות רבה לקיומו של האדם כסובייקט , כלומר תודעתו של האדם מתגבשת תוך כדי קשר דיאלוגי עם זולתו (FTF) .
בובר טען שקיומו של האדם המודרני בעולם הטכנולוגי , המתקיים בין סובייקט לאובייקט הינו קלוש, ללא חירות יצירה וחירות מוסרית וזאת בשל תפיסת הטכנולוגיה כמציאות שניתן לכמתה, לנתחה, לשלוט בה וכו' .
כמי שמתנסה מעט "בדיאלוג בובריאני" בקורס ובדיאלוגים אחרים ברשת, אני יכולה לדבר על תחושות אינטואיטיביות שלי, האומרות שניתן לקיים דיאלוג ממשי גם בעולם הוירטואלי , דיאלוג אחר , אך לא פחות איכותי, משמעותי ובונה.
לדעתי ניתן אף למצוא יתרונות לא מעטים בדיאלוג בסביבה הוירטואלית המאפשר "תרגול בהקשבה לאחר" , מאפשר לקיים דיאלוגים עם בעלי מוגבלות, עם "אויבים" שאלמלא הטכנולוגיה לא ניתן היה לקים עימם דיאלוג ועוד.
לסיכום אומר, יש לי /לנו קיום ממשי בעולם הממשי וקיום ממשי , בעל פנים דומות וגם שונות בעולם הוירטואלי.
דורית,
השבמחקשמי נופר, גם אני לומדת במרכז ללימודים אקדמים. בסמסטר השני ללימודי, למדתי עם פרופ' שוהם את הקורס הנ"ל.
אני מוצאת שהשימוש באינטרנט מאפשר לנו לתקשר עם מגוון רחב של סובייקטים שבאים מתחומי עניין שונים לגמרי ודווקא היכולת הטכנולוגית היא הגורם הראשוני המקשר ביננו ועל ידו אנו מאתרים נקודות השקה.
הדיאלוג הוירטואלי מאפשר לנו להתעלם מהבדלים במבטא או הבדלי מעמדות ומאפשר לכל אחד מאיתנו לתת ביטוי לדעותיו.
לי עצמי יש הרבה חברים חדשים מכל העולם שקרמו עור וגידים בזכות המרחב הוירטואלי.
נופר שלום,
השבמחקנעים "להכיר" סטודנטית עמיתה מהמכללה ולנהל דיאלוג וירטואלי, שאלמלא הטכנולוגיה, סביר שלא היה מתרחש.
אני בהחלט מסכימה עם דבריך ושמחה למצוא "שותפה" לדעתי ותחושתי בנושא.
בהצלחה בלימודיך
דורית