יום שלישי, 28 ביולי 2009

עצמי למידה - learning objects


מטלת ה"wiki" שלי היתה להגדיר את המושג עצמי למידה.
לראשונה נחשפתי למושג בקורס המבוא של טכנולוגיות ידע בחינוך.
לשם כך חקרתי את הנושא לעומק וזו הגדרתו:

המושג 'עצמי למידה' הוא מן החשובים בהקשר לטכנולוגיית למידה ומייצג דרך חשיבה חדשנית באשר לארגונו של תוכן לימודי. הרעיון של יצירת אלמנטים הניתנים לשיתוף ולשימוש חוזר עלי ידי מורים, בקונטקסט דומה או שונה של הוראה תופס תאוצה בארץ ובעולם ומתבסס על עיקרון 'מכוון-עצמים' (Object-oriented) במדעי המחשב.
ניתן להשוות עצמי למידה לאבני "לגו" המייצגות פיסות מידע גולמי באמצעותו ניתן לבנות ולהרכיב תוכן למידה על פי הצורך.
למושג עצמי למידה אין הגדרה אחידה ומוסכמת. בין ההגדרות השונות ניתן למצוא את הבאות:

- יחידה דיגיטאלית ושאינה דיגיטאלית, שאפשר להשתמש בה גם בשימוש חוזר, או להתייחס אליה באמצעים טכנולוגיים במהלך למידה.

- מרכיבים דיגיטאליים קטנים בהיקפם בדומה ליחידת לימוד, הניתנים לשימוש חוזר וליישום סלקטיבי בנפרד או ביחד עם אלמנטים אחרים, למטרות למידה ספציפיות.

- פרטי מידע, הכוללים מטרת הוראה ברורה, הנחייה ברורה למשתמשים וניתנים לשימוש חוזר בקונטקסטים שונים בצורה ספציפית ודינאמית.

- משאבי למידה שניתן לחזור ולהשתמש בהם לתמיכה בלמידה.

עצמי למידה דיגיטאלים מבוססים על אסטרטגיית הוראה ברורה והינם אינטראקטיבים. יכולים לכלול כלים לסימולציה, מערכי שיעור, מולטימדיה ,אנימציות, ווידאו קליפ, מאמרים וכל אלמנט אחר שניתן לשלב בתוך יחידת לימוד המאפשר פעילות ואינטראקציה בין הלומד לתוכן. בנוסף הם נושאי תגיות של METADATA שהינו מידע תיאורי המאפשר אחסון במסד נתונים ואיתור קל ע"י חיפוש.



כמורים האמונים על פיתוחן של יחידות לימוד מסורתיות , חשוב שנרכוש גם כלים לבניית עצמי למידה דיגיטאלים.
באתרי בתי ספר שונים ניתן למצוא מטלות לימודיות שונות אך אינני משוכנעת שהן עומדות בסטנדרטים של עצמי למידה. חלקן הן "דפי משימה" שהועברו למחשב. וכשמדובר בעצמי למידה אין הכוונה לכך.

2 תגובות:

  1. האם משתמשים בשיטה זו גם בהוראה לגיל הרך?

    השבמחק
  2. בהסתמך על ההגדרות ועל מיטיב הבנתי
    ניתן לבנות עצם למידה בהתאמה לקבוצות גיל שונות

    השבמחק