השוואה בין למידה מתוקשבת למסורתית, למידה בסביבה טכנולוגית ובקורסים וירטואליים, בחינת הקשר המורכב בין הטכנולוגיה לבין הלמידה.
לקראת המטלה המקוונת בנושא "אין הבדל מובהק" עיינתי בסקירת ספרות העוסקת ב"הערכת יעילות ומאפיינים של למידה בסביבות מבוססות רשת" ובה מוצגת גם הסוגיה של ממצאים מנוגדים העולים ממחקרים שבחנו את הלמידה המתוקשבת.
ממצאי המחקרים נחלקים לאלה המצביעים על הבדל מובהק "Significant Difference" ולממצאים בהם לא נמצא הבדל מובהק "No Significant Difference".
אם כך אני שואלת את עצמי: יש או אין הבדל מובהק?
כפי שידוע לכל מחקרים אינם "תורה מסיני" וממצאיהם אינן אכסיומות שלא ניתן לערער עליהן.
מנקודת מבטי משמעותי לקרוא ולבחון את אלה וגם את אלה, ככלי שתורם לי לגבש את השקפתי ועמדתי באשר ללמידה מתוקשבת. יחד עם זאת נכון יהיה לומר שכמי שרואה חשיבות בהחדרתן של טכנולוגיות הידע למערכת החינוך קל ונוח לי יותר לאמץ את אלה המצביעים על הבדל מובהק בין הלמידה המסורתית למותקשבת ומדגישים את יתרונותיה, כגון אלה שהוצגו בסקירה הספרותית שקראתי ומתייחסים לקורס מקוון :
- סטודנטים חשו שביצעו חשיבה רפלקטיבית רבה יותר בועידות מרחוק מאשר בכיתה המסורתית.
- סטודנטים חשו שתרומתם לדיונים הייתה טובה יותר הן בצורה והן בתכנים בקורס מרחוק.
- סטודנטים הקדישו מחשבה רבה יותר לרעיונות עמיתיהם בקורס מרחוק.
- התנהלה חשיבה פעילה וקונסטרוקטיבית יותר בקורס מרחוק.
- ציונים גבוהים יותר במבחני הישגים בקורסים מרחוק.
- שליטת הסטודנטים בתכני הקורס הוירטואלי הייתה גבוהה יותר.
- סטודנטים מצאו, שהלמידה בקורס וירטואלי הייתה עדיפה בכל הנוגע לנגישות למרצה ולאיכותה הכללית של ההתנסות החינוכית.
וכאשר לא נמצא הבדל מובהק , נשאלת השאלה באילו כלים בדקו - בכלים המסורתיים?
אולי בכך טמון חלק מאי מציאת ההבדל המובהק ?
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה