" דור מחדש ויוצר איננו זורק אל גל האשפה את ירושת הדורות .
הוא בוחן ובודק, מרחיב ומקרב. ויש שהוא נאחז במסורת קיימת ומוסיף עליה..." (ברל כצנלסון)
לכאורה ציטוט מעולם מושגים אחר שאינו קשור לעיסוק בטכנולוגיות ידע , האמנם?
בכל אופן בחרתי אותו על מנת לברר לעצמי את משמעות הביטוי
"עולם חדש - עולם ישן" שכולנו נתקלים בו בהקשר של טכנולוגיה ,הוראה ולמידה.
ראשית מעט מושגים משני העולמות :
אוריינות - אוריינות דיגיטלית
לוח וגיר- "לוח חכם"
ספר - ספר דיגיטלי
שולחן - "שולחן חכם"
טקסונומיה של בלום - טקסונומיה עתידית
סביבת למידה - סביבת למידה מתוקשבת
(יש עוד אבל אסתפק באלה להרהורים אודות השאלה שהצגתי)
התבוננות שטחית ברשימה מביאה לתשובה פשטנית-
שה"עולם החדש" הוא וריאציה או שדרוג של "העולם הישן " .
אבל אני מעדיפה לעסוק במהות ועל כן השאלה תהיה האם ה"עולם החדש" שונה מהותית מן הישן (כמו תגליתו של קופרניקוס) או שהוא חלק מההתפתחות האנושית ואז - כמו דארווין - רק "החזק שורד " (תרתי משמע - האמצעים והמשתמשים) או שאולי עלי לברר את התשובה מבלי לחפש הקשרים מן "העולם הישן".
מכיון שהשאלה שלי היא פילוסופית משהו, יוצא מזה שאל לי להחפז ולהגיע לתשובה חד משמעית.
נכון הוא ששינויים מובילים לשינויים שמחייבים שינוים....
וכנראה שבכל זאת דבריו של ברל כצנלסון לא לגמרי בלתי רלבנטים -
שהרי לא הושלכו לפח המושגים מהעולם הקודם אלא הם נבחנו , נבדקו , הורחבו ולאור ההמצאות הטכנולוגיות הותאמו ויצרו "עולם חדש" .
במובנים מסויימים זה נכון ובאחרים פחות, בעיקר כאשר מדובר בפדגוגיה ובהערכתה, שכן טכנולוגיות הידע פתחו פתח לדרכי למידה חדשות שלא יכלו להתקיים "בעולם הישן" - הבלתי טכנולוגי . וכמחנכים האחראים להכנתם של "התלמידים הדיגיטאלים" לתפקוד "בעולם חדש" אנו מחוייבים לפחות לתת את הדעת לכך ועוד הרבה יותר מזה!
על המושג "לומדים דיגיטאלים " - משמעות והשלכות ברשומה הבאה....
יום רביעי, 23 בספטמבר 2009
הירשם ל-
תגובות לפרסום (Atom)
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה